تصویر زن در عکاسی ایران
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سپیده السادات سیدذوالفقاری
- استاد راهنما فاطمه شاهرودی کتایون قدس راد
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پژوهش سعی برآن است تا به بررسی اجمالی تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سه دوره قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی به منظور درک بهتر تحولات عکاسی پرداخته شود و نیز بررسی ویژگی های بازنمایی زن در تصاویر مد نظر بوده است. در دوره قاجار بررسی تصویر زنان بر اساس عکسها و بررسی سه عکاس مطرح پیش رفته است، چرا که در دوره قاجار تنوع در سبک و محتوا چندان وجود نداشته. اما در دوره های پهلوی و انقلاب اسلامی به علت گسترش عکاسان و آموزش و دید علمی به عکاسی (مخصوصا دوره انقلاب) عکسها براساس سبک و محتوا بررسی شده است. راهبرد این تحقیق به صورت کیفی و از نوع تطبیقی، توصیفی و تحلیلی می باشد. از نتایج به دست آمده می توان گفت در طول تاریخ عکاسی ایران، همواره زمامداران می خواستند جامعه آنگونه که آنان می خواهند به تصویر در آید و از نظر اجتماعی و فرهنگی مردم ایران را متناسب با خواسته خود نمایان کنند اما همیشه عکاسان و هنرمندانی بودند که واقعیت محض و در عین حال تلخی از جامعه و زنان ایران به نمایش گذاشتند. چرا که مدیوم عکاسی این ویژگی را دارد که بی هیچ واسطه ای حقیقت را ثبت کند و امکان دخل و تصرف در تصویر سلب شود. در حقیقت، واقع گرایی ویژگی لاینفک عکاسی است.
منابع مشابه
تحلیل روایی و نشانهشناختی تصویر زن مطلقه در سینمای ایران
این مطالعه تلاشی است برای واکاوی سوژۀ زن مطلقه در محتوای روایی و تصویری سینمای ایران. بدین منظور، با بهکارگیری رویکرد برساختگرا در نظریۀ بازنمایی استوارت هال، بهمنزلۀ چارچوب نظری، و با استفاده از روش تحلیل ساختار روایت بارت و تحلیل نشانهشناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی، فیلمهای استراحت مطلق و ناهید تحلیل و ارزیابی شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: 1. ساختار ر...
متن کاملسرآغاز عکاسی در ایران (درآمدی انتقادی بر تاریخ عکاسی ایران در دورهی ناصری)
بایگانی عکسهای دورهی قاجار، یکی از بزرگترین گنجینههای تصویری تاریخ ایران است. اگر این بایگانی را همچون یک فضای بصری متصور شویم، میتوان چیستی و چگونگی آن را مورد تحلیل انتقادی قرار داد و اگر نام دیدمان را به کلیت این فضای بصری اطلاق کنیم، میتوان پرسید چه دیدمانی، چرا و چگونه در دورهی ناصری صورتبندی شده و این دیدمان چه کارکردی میتوانست در گذشته داشته و یا حتی در ادوار بعدی میتواند داشته...
متن کاملعکاسی خلاق در ایران
چکیده : در این مقاله، روند شکل گیری عکاسی در ایران از دورة قاجار تا دوران معاصر به ایجاز و اختصار مرور می شود. در این بررسی فشرده و مختصر، تأکید برروی عکاسی خلاق است و سایر حیطه های کاربردی عکاسی همچون عکاسی خبری، تبلیغاتی و فتوژورنالیسم مورد نظر نبوده اند. همچنین به اجمال درخصوص نکات بارز و تأثیرگذار بر عکاسی ایران اشارات کوتاه و گذرایی می شود از جمله: آموزش عکاسی در دارالفنون و دانشگاه ها...
متن کاملتحلیل محتوای تصویر زن در تبلیغات تلویزیون
آگهیهای بازرگانی بهعنوان یکی از برنامههای تلویزیونی در نمایش و بازتولید جایگاه زنان در جامعه و تداوم کلیشههای جنسیتی مؤثرند. هدف اصلی این پژوهش بررسی و مطالعه کلیشههای جنسیتی موجود در آگهیهای بازرگانی است. برای نیل به این مقصود از نظریه نمایش جنسیت گافمن و فنای نمادین تاچمن استفاده نمودهایم. در این پژوهش آگهیها ابتدا با توجه به موضوع، تفکیک شدهاند، سپس به بررسی کلیشههای جنسیتی پرداخت...
متن کاملتصویر زن «مُخَدَّره» (پردهنشین) در ادبیات جاهلی
یکی از ویژگیهای جامعۀ جاهلی عرب، اعتقاد و پایبندی به حفظ و صیانت زن در حوزۀ پوشش است. این مسئله گاه - فراتر از پوشش - در قالب مجموعه رفتارهایی ذیل عنوان پردهنشینی زن با کاربرد و مفاهیم وسیعتری در شعر و لغت عرب به تصویر کشیده شده است. شدت پوشش، اختلاط کمتر با مردان، عفت و عزت، شرم و حیا و مانند آن از ویژگیهای یک زن پردهنشین در ذهن عرب جاهلی بوده و این موضوع با خانهنشینی مطلق یا حبس خانگی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023